(24)(اثباتِ اعتقادات میں قرآن کریم کا استدلالی منہج(عصری عقلیات کے برہانی منہج پر استدراک+The Quranic argumentative style regarding the affirmation of the dogmas (the clarification on the argumentative style of the contemporary rationales)

  • عبد اللہ کیلانی+ ڈاکٹر محمد حماد لکھوی
Keywords: Quran, Belief and Argument, Theism, Atheism, agnosticism, Polytheism, Monotheism, the Prophet's Mission, Day of Resurrection, Quranic Argument, Scientism, Religious Extremism, Secular Extremism, Evolution Theory, Big Bang Theory.

Abstract

Evidence must be comprising on a common ground between two or more persons for believe. There may be two types of evidence, i.e. scientific or material evidence and religious evidence. Both of these two evidences should be parallel, but usually these two types of evidences are visualized as contradictory to each other. Hence, this phenomenon produces two types of Extremism, i.e. Materialist Extremism and Religious extremism. An individual or a society moves between these two extremes like a pendulum. Due to these two extremes, the basic concepts about the Creator, and the beginning, the ending of the universe and man, are presented in two contradictory colors. Materialists establish their beliefs on the basis of explicit observations on the rejection of all heavenly and religious concepts. While on the other extreme, religious extremists establish their beliefs on mythological concepts against all worldly observations. Therefore, theory of life is described in these two contradictory aspects. But according to Islam Faith and observation are not contradictory. Quran is a religious book, but it argues with observations.

References

مولانا عبد السلام ندوی، امام رازی (لاہور: مکتبہ جدید پریس، ۲۰۱۳ء)، ۸۔

القرآن الکریم، سورۃ، الفرقان:۴۵۔

محمد جمال الدین ابن منظور، لسان العرب (بيروت: دار صادر، ۱۴۱۴ھ)، ’’دلل‘‘۔

ابوبکر باقلانی، تمہید، محقق رچرڈ یوسف مکارثی (بیروت: مکتبہ شرقیہ، ۱۹۵۷ء)، ۱۴۔

علی بن محمد شریف جرجانی، تعریفات (بیروت لبنان: دار الكتب العلمیہ، ۱۴۰۳ھ)، ’’الدلالۃ‘‘۔

روحی البعلبکی، المورود قاموس عربی انکلیزی (بیروت لبنان: دار العلم للملایین، ۱۹۹۵ء)، ’’دلیل‘‘؛شرکۃ صخر،

قاموس صخر عربی انکلیزی (القاہرہ مصر: مجموعۃ العالمیہ، ۲۰۰۷ء)، ’’دلیل، برہان، بینۃ، شہادۃ‘‘۔

Oxford University, Oxford Advanced Learner’s Dictionary, 8th ed(Oxford: Oxford University Press, 2010CE), ‘‘Evidence’’..

شریف جرجانی، تعریفات، ’’الدلیل‘‘۔

القرآن الکریم، سورۃ، آل عمرن: ۶۴۔

ایضاً، النمل:۶۴۔

باقلانی، تمہید، ۱۴۔

القرآن الکریم، سورۃ، الاحقاف:۴۔

محمد شمس الدین ابن قیم الجوزیہ، الفوائد (بیروت: دار الكتب العلمیہ، ۱۳۹۳ھ)، ۲۰- ۲۱۔

ڈاکٹر فاطمہ اسماعیل، قرآن اور عقل، مترجم ڈاکٹر عبیداللہ فہد فلاحی (اردو بازار لاہور: دار التذکیر، ۲۰۰۳ء)، ۵- ۷۔

موریس بوکائے، بائبل قرآن اور سائنس، مترجم ثناء الحق صدیقی (سیالکوٹ: وقاص پبلیشرز، ۲۰۰۰ء)۔

پرویزہاشمی، اللہ تعالی کا عظیم منصوبہ (لاہور: میزان ڈاٹ ٹی وی، ۲۰۱۷ء)، ۱۲۔

Francis S. Collins, The Language of God a Scientist Presents Evidence for Belief (New York: Free Press, 2006CE), 51.

القرآن الکریم، سورۃالاعراف:۱۸۰۔

ایضاً، الاسراء:۸۳۔

ڈاکٹر حافظ محمد زبیر، مکالمہ، جلد ۱ (لاہور: دار الفکر الاسلامی، ۲۰۱۷ء)، ۵۶۔

ڈاکٹر عبد الغنی فاروق، ہمیں خدا کیسے ملا (لاہور: بیت الحکت کتاب سرائے، ۱۴۳۳ھ)، ۲۸۱۔

القرآن الکریم، سورۃ، طہ: ۸۸۔

ایضاً۔الجاثیہ: ۲۳۔

Richard Dawkins, The Blind Watchmaker (New York: W.W.Norton & company, 1996CE), 5. Stephen Hawking and Leonard Mlodinow, The Grand Design (New York: Bantam Book, 2010CE), 144.

بی بی سی، ’’تخلیق کائنات میں خدا کی ضرورت نہیں‘‘، بی بی سی اردو ڈاٹ کام، ۲ستمبر ۲۰۱۰ء۔

سٹیون ہاکنگ، وقت کا سفر، محقق شہزاد احمد، مترجم ناظر محمود (لاہور: مشعل بکس، ۲۰۰۷ء)، ۶۴۔

عبد الرؤف رحمانی، دلائلِ ہستی باری تعالی (لکھنؤ: نظامی پریس)، ۲۶۔

القرآن الکریم، سورۃ، الانعام:۷۴- ۸۳۔

ابو عبد اللہ محمد فخر الدين الرازی، مفاتيح الغيب (بيروت: دار احياء التراث العربی، ۱۴۲۰ھ)، الانعام: ۷۵- ۸۰؛فاطمہ اسماعیل، قرآن اور عقل، ۳۴۔

ابو حامد امام غزالی، القسطاس المستقیم، محقق محمود بیجو (دمشق: المطبۃ العلمیۃ، ۱۴۱۳ھ)، ۲۸- ۲۹۔

حضرت مولانا پروفیسر محمد یوسف خان، تقابلِ ادیان (پرانی انار کلی لاہور: بیت العلوم، ۱۴۲۶ھ)، ۳۲- ۳۶۔

القرآن الکریم، سورۃ الفرقان:۷- ۸۔

ایضاً۔المائدہ: ۷۵۔

ایضاً۔الانعام:۷۔

ایضاً۔محمد: ۱۲۔

این سوفی برینڈلین، ’’بعض جانوروں میں ہم جنس پرستی کا رجحان پایا جاتا ہے‘‘، ڈی ڈبلیو ڈاٹ کام اردو، ۲۰۱۷ء

القرآن الکریم، سورۃ، المائدہ: ۳۰- ۳۱۔

القرآن الکریم، سورۃ، المؤمنون:۲۱- ۲۲۔

ایضاً۔النمل: ۲۰- ۲۸۔

ایضاً۔الاعراف: ۱۷۹۔

ایضاً۔الکہف: ۳۶۔

ایضاً۔البقرہ:۱۱۱۔

ایضاً۔یونس: ۱۸۔

ایضاً، المؤمنون:۸۱- ۸۳۔

ایضاً۔الجاثیہ: ۲۵۔

ایضاً۔الدخان: ۳۸- ۳۹۔

ایضاً۔الاعراف:۲۴۔

ایضاً۔الانبیاء: ۱۶- ۱۸۔

خورشید احمدندیم، ’’کائنات اور انسان کا باہمی تعلق‘‘ بصری مواد حصہ ۱، مہمان جاوید احمد غامدی، احمد جاوید، ڈاکٹر

پرویز ہودبھائی اور ڈاکٹر سرمد عباسی (پروگرام الف: جیو ٹی وی، ۲۸مئی ۲۰۰۶ء)، ۲۷ منٹ - ۲۸منٹ ۔

Pervez Hoodbhoy, ‘‘Role of Religion in Human Civilization’’ Video Talk, (Maple TV: Youtube.com, 8th Dec. 2017CE), 16 min- 19min.

John Clover Monsma, The Evidence of God in an Expanding Universe (New York: Putnam, 1958CE).

پروفیسر راؤ مختار احمد، سائنس خدا کے حضور میں (لوئر مال روڈ لاہور: اسلامک پبلی کیشنز، ۲۰۰۵ء)، ۶۔

John Maddox, ‘‘Down with the Big Bang’’, Nature Vol 340, No6233(1989CE): 425.

Published
2019-06-02
Section
Articles