زرعی مارکیٹ میں ڈیو (Due) کی شرعی حیثیت

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Allah Baksh Najmi
Muhammad Irfan Chani

Abstract

Islam as religion has predominance over other religions of the world. One of the reasons for this predominance is the feature of Islam according to which Islam provides complete guidance for every aspect of life, present or future.  The issue of economy, whether on individual or state level, has always been an important part of life. Both the economic systems— capitalism and communism— have failed to address the economic ills of human life. One of the important aspects of economy is sale and purchase of tradeable goods. Marketing of particularly goods in a capitalistic society reeks of exploitative practices.   Islam provides a system of marketing which attempts to promote fair profitability within permissible and legitimate parameters. It attempts to circumvent the unbridled greed which has overwhelmed modern man resulting in grave imbalance in society. The capitalistic marketing system has given rise to exploitative marketing practices resulting in constantly increasing cleavage between the rich and the poor. One of the worst affected section, on account of such practices, is rural peasantry who are finding it hard to receive fair price for their agricultural produce and finding no viable solution to their perennial poverty are undertaking urban migration. This influx of agrarian populace to urban centres is adding to the fragile state of already overstretched resources of urban life.  In this article, an attempt has been made to review and explore the issue in the light of Islamic teachings. Particular focus here is on a prevalent marketing practice locally referred to as ‘’due’’. KRYWORDS: religion, economy, capitalism, communism, marketing, capitalistic, agrarian, due.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

References

[الزخرف: 32]
البيهقي، أبو بكر أحمد بن الحسين بن علي، السنن الكبرى،( حيدر آباد :مجلس دائرة المعارف النظامية ، الطبعة : الأولى ـ 1344 هـ) (6/ 128)
البخاري، محمد بن اسماعيل، صحيح البخاري ، كتاب البيوع، باب من لم يبال من حيث كسب المال (3/ 55)
الترمذي، محمد بن عيسى، سنن الترمذي، ابواب الوتر، باب ما جاء في فضل الصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم (2/ 357)
(غفاری نورمحمد ڈاکٹر ،نبی کریم صلی الله علیہ وسلم کی معاشی زندگی(کراچی:، شیخ الہنداکیڈمی) ص:4۵
ترمذی،ابو عیسیٰ محمد بن عیسیٰ:جامع ترمذی،کتاب البیوع،باب ما جاء فی نھی عن بیعتین فی بیعۃ، سنن الترمذي (3/ 533)
ابو داود،سلیمان بن اشعث:سنن ابی داود،کتاب البیوع،باب فی من باع بیعتین فی بیعۃ، سنن أبى داود (3/ 290)
سنن أبى داود، كتاب الاجاره، باب فى الرجلي بيع ماليس عنده. (3/ 303)
السنن الكبرى للبيهقي (5/ 573)
معارف القرآن مفتی محمد شفیع عثمانی 283/3، ادارہ المعارف کراچی،اکتوبر 1998.
البقرہ 275
فاروقی، ایم اجمل ڈاکٹر،خود کفالت سے خودکشی تک(دہلی،15- گاندھی روڈ، دہرہ دون)بحوالہ ماہ نامہ عبقری ۲۰۱۳
الرحمن: 9
المطففین:1تا6
ھود87
شعراء 189
بخاری،محمد بن اسماعیل:صحیح بخاری،کتاب البیوع، باب النهي عن تلقي الركبان وأن بيعه مردود لأن صاحبه عاص آثم إذا كان به عالما وهو خداع في البيع، والخداع لا يجوز (3/72)

Most read articles by the same author(s)