( ترجیحاتِ امام دار قطنی در "طرقِ مختلفہ فی عللہِ" کا تنقیدی جائزہ(مرویات ہشام بن عروہ کا اختصاصی مطالعہ

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

محمد عمران شمس
ڈاکٹر مرسل فرمان

Abstract

The book of Imam al-Darqutni titled “al-Ilal al-Waridah fi al-Ahadith al-Nabawiyyah” (The Defects Occurred the Narrations of the Prophet PBUH) is an important work in the field of Hadith sciences. This book contains a great number of defective narrations narrated by numerous experts of Hadith, including Ibn Shahab, Amr Ibn Deenar etc. Looking at the significance of this work, different International universities have given it due importance. One of these narrators is Hisham ibn Urwah, whose defective narrations were researched in this article.   The total number of the narrations of Hisham ibn Urwa is 92 in the book of Imam al-Darqutni “al-Ilal al-Waridah fi al-Ahadith al-Nabawiyyah”. After mentioning each narration, Imam al-Darqutni points out to its authority. During my Post Doctorate research, it became obvious that there are 11 narrations out of 92 on which disagreement (difference) is possible with Imam al-Darqutni. The following research article aims to discuss these 11 narrations critically and academically.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

References

دیكھئے : الدارقطنی،أبو الحسن علي بن عمر بن أحمد،العلل الواردة في الأحاديث النبويہ،تحقیق وتخريج: محفوظ الرحمن زين الله السلفی دار طيبة – الرياض، ط: 1 1405 هـ 15/ 58سوال نمبر: 3830۔
دیكھئے : أبو عبد الله الشيبانی، أحمد بن محمد بن حنبل ، مسند الإمام أحمد بن حنبل ، تحقیقشعيب الأرنؤوط - عادل مرشد، وآخرون - إشراف: د عبد الله بن عبد المحسن التركي ، ط: 1، 1421 هـ ، مؤسسة الرسالة -6/257، أبو بكر البزار ، أحمد بن عمرو بن عبد الخالق بن خلاد ، مسند البزار المنشور باسم البحر الزخار، تحقیق: محفوظ الرحمن زين الله، وعادل بن سعد وصبري عبد الخالق الشافعی، مكتبہ العلوم والحكم – المدينہ المنورة، ط: 1، 2009م(18/ 110)52أبو حاتم، الدارمي، البستی، محمد بن حبان بن أحمد ، الإحسان في تقريب صحيح ابن حبان، ترتيب: الأمير علاء الدين علي بن بلبان الفارسی، تحقق: شعيب الأرنؤوط - مؤسسہ الرسالہ، بيروت، ط: 1، 1408 ه. (16/ 257)7267 اور أبو عبد الله الحاكم ، محمد بن عبد الله بن محمد بن حمدویہ بن نُعيم ، المستدرك على الصحيحين، تحقیق : مصطفى عبد القادر عطا - دار الكتب العلميہ – بيروت، ط: 1، 1411هـ.(4/ 93)6985۔
ابن حجر العسقلاني، أحمد بن علی، تقريب التہذیب، تحقیق: محمد عوامہ، دار الرشيد – سوريا– ط: 1، 1406 ه،(ص: 572)۔
دیكھئے : تقريبالتہذیب (ص: 196). اورالذهبی، شمس الدين أبي عبد الله محمد،ميزان الاعتدال في نقد الرجال (4/ 108)۔
دیكھئے : صحیح ابن حبان (16/ 257)7267 ، المستدرك 4/ 93 اورالہیثمی ، أبو الحسن نور الدين علی،مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، تحقیق حسام الدين القدسی، مكتبہ القدسي، القاهرة - 1414 هـ10/40 ۔
ملاحظہ ہو : صحيح ابن حبان 16/ 257، اورالألبانی، أبو عبد الرحمن محمد ناصر الدين،سلسلہ الأحاديث الصحيحہ وشيء من فقهها وفوائدها، مكتبہ المعارف للنشر والتوزيع، الرياض- ط:1 ،7/ 1283۔
دیكھئے : العلل الواردة في الأحاديث النبويہ (15/ 255)سوال نمبر: 4003۔
ملاحظہ ہو : الترمذي أبو عيسى ،محمد بن عيسى بن سَوْرة بن موسى بن الضحاك، سنن الترمذي،تحقیق وتعليق:أحمد محمد شاكر ومحمد فؤاد عبد الباقي، شركہ مكتبہ ومطبعہ مصطفى البابی الحلبی – مصر، ط: 2، 1395 هـ(1152) صحیح ابن حبان (10/ 37)4224 اور أبو القاسم الطبرانی، سليمان بن أحمد بن أيوب بن مطير، المعجم الأوسط، تحقیق : طارق بن عوض الله بن محمد، و عبد المحسن بن ابراہیم الحسينی، دار الحرمين – القاهرة، (7/ 288)7517 ۔
دیكھئے : تقريبالتہذیب (ص: 580)۔
یحیی بن سعید القطان كی روایت كتب أحادیث كے ذخیرہ میں كہیں نہیں مل سكی جبكہ امام دارقطنی نے اپنی علل میں اسكی طرف اشارہ فرمایا ہے۔
دیكھئے : تقريبالتہذیب (ص: 591)۔
ملاحظہ ہو : مسند اسحاق بن راہویہ (4/ 119)1887۔
تقريب التہذیب (ص: 586)۔
ملاحظہ ہو : أبو عبد الرحمن النسائی، أحمد بن شعيب بن علی الخراسانی، السنن الكبرى، تحقیق : حسن عبد المنعم شلبی، مؤسسہ الرسالہ – بيروت، ط: 1، 1421 هـ، 5442۔
دیكھئے :تقريب التہذیب (ص: 373)۔
الذهبی، شمس الدين أبو عبد الله محمد، سيرأعلامالنبلاء، تحقیقمجموعہ من المحققين بإشراف الشيخ شعيب الأرناؤوط، مؤسسہ الرسالہ، ط: 3، 1405 ه 9 / 175.أبو الحجاج المزي ، يوسف بن عبد الرحمن ، تہذیب الكمال في أسماء الرجال، تحقیق د. بشار عواد معروف، مؤسسہ الرسالہ– بيروت، ط: 1، 1400هـ. 31/ 336.الذهبی، شمس الدين أبو عبد الله محمد، تذكرةالحافظدار الكتب العلميہ بيروت-لبنان، ط: 1 ، 1419هـ1 / 298۔
. أبو زكريا، یحیی بن معين بن عون،تاريخ ابن معين روايہ الدارمي د. أحمد محمد نور سيف، دار المأمون للتراث – دمشق -ص: 525.ابن أبي حاتم، عبد الرحمن بن محمد. الجرح والتعديل ط: 1، طبعہ مجلس دائرة المعارف العثمانيہ، حيدر آباد الدكن، 5 / 545۔
دیكھئے : معجم أوسط / 288۔
العلل الواردة في الأحاديث النبويہ (15/ 61). مسألہنمبر3833۔
ملاحظہ ہو : ابن ماجہ القزوينی،أبو عبد الله محمد بن يزيد، سنن ابن ماجہ ، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقي، دار إحياء الكتب العربيہ- (1968) أبو الحسن الدارقطني ، علي بن عمر بن أحمد، تحقیقشعيب الارنؤوط وآخرون، مؤسسہ الرسالہ- لبنان، ط: 1، 1424 ه(4/ 458)3788 ، البيهقي ، أبو بكر أحمد بن الحسين ، السنن الكبرى ، مكتبہ دار الفكر ،(7/ 214)13758 اور امام حاكم كی مستدرك (2/ 176)2687 ۔
دیكھئے ان كے احوال بالترتیب: ميزانالاعتدال (3/ 89)۔تقريبالتہذیب (ص: 147)۔و(ص: 545)۔ و (ص: 19)۔
ملاحظہ ہو : خطیب بغدادی كی تاریخ بغداد (1/264)۔
تقريبالتہذیب (ص: 572)۔
ابن أبي حاتم ، أبو محمد عبد الرحمن بن محمد، العلل لابن أبي حاتم، تحقیق: فريق من الباحثين بإشراف وعنايہ د/ سعد بن عبد الله الحميد و د/ خالد بن عبد الرحمن الجريسي، مطابع حمیضی ، ط: 1، 1427 هـ3/ 720 مسالہ1208 . الزيلعي ، جمال الدين أبو محمد عبد الله بن يوسف ، تخريج أحاديث الكشاف،تحقیق ، عبد الله بن عبد الرحمن السعد، دار ابن خزيمہ– الرياض، ط: 1 ، 1414هـ 1/ 274۔
العلل الواردة في الأحاديث النبويہ (14/ 203) مسألہ نمبر3556۔
روایت ملاحظہ ہو : محمد بن دینار كی روایت : ابن سمعون الواعظ،أبو الحسین محمد بن أحمد بن إسماعيل بن عنبس البغدادي ، أ مالي ابن سمعون الواعظ، تحقیق: الدكتور عامر حسن صبري، دار البشائر الإسلاميہ، بيروت – لبنان، ط: 1، 1423 هـ(ص: 234) ، أبو نعیم كی طب نبوی میں (2/ 619)664اسی طرح " مشيخہ قاضی المارستان" میں (2/ 783)259 ، جبكہ أبان بن یزید كی روایت امام دارقطنی كی علل كے علاوہ ذخیرہ كتب میں كہیں نہیں مل سكی۔
تقريب التہذیب (ص: 87)۔
تقريب التہذیب (ص: 477)۔
روایت ملاحظہ ہو : أبو بكر بن أبی شيبہ، عبد الله بن محمد بن ابراہیم بن عثمان، مسند ابن أبی شیبہ تحقیقعادل بن يوسف العزازي و أحمد بن فريد المزيدي
دار الوطن – الرياض، ط: 1، 1997م(1/ 112)143 اسی طرح أبو بكر بن أبی شیبہ، عبد الله بن محمد بن ابراہیم بن عثمان، الكتاب المصنف في الأحاديث والآثارتحقیقكمال يوسف الحوت، مكتبہ الرشد – الرياضـ ط: 1، 1409(1/ 314)3591 ۔
دیكھئے ان كے احوال بالترتیب: تقريبالتہذیب (ص: 581) اور تقريبالتہذیب (ص: 369)۔
تقريب التہذیب (ص: 493)۔
روایت ملاحظہ ہو : مسند أحمد 5/185 (21945) اسی طرح 5/418 (23940) أبو بكر ابن خزيمہ، محمد بن إسحاق بن المغيرة ، صحيحُ ابن خُزَيمہ، تحقیقالدكتور محمد مصطفى الأعظمي - المكتب الإسلامي، ط: 3، 1424 هـ.518 اور 540 اور (519) اسی طرح أبو القاسم الطبرانی، سليمان بن أحمد بن أيوب، المعجم الكبير ، تحقیق: حمدي بن عبد المجيد السلفي - دار النشر مكتبہ ابن تيميہ – القاهرة، ط: 2، 1415 هـ.(4/ 131)3893 اور (5/ 125)4823 اور مصنف ابن أبی شیبہ (1/ 324)3712 ۔
دیكھئے ان كے احوال بالترتیب: تقريبالتہذیب (ص: 591). اور (ص: 177). اسی طرح (ص: 266). اور (ص: 601)۔
روایت ملاحظہ ہو : ابن أبی داؤد كی "المصاحف" میں (ص: 351) مسند أحمد میں (35/ 498)21633۔
دیكھئے ان كے احوال بالترتیب: تقريب التہذیب (ص: 464)۔تقريب التہذیب (ص: 340)۔
روایت ملاحظہ ہو : صحیح ابن حزیمہ میں (1/ 260)517 اور امام حاكم كی مستدرك (1/ 363)866 ، امام بیہقی كی سنن (3/ 132)، اور بیہقی ، أبو بكر أحمد بن الحسين ، معرفہ السنن والآثار، تحقیق : عبد المعطي أمين قلعجي، دار الوعي (حلب - دمشق)، ط: 1، 1412هـ (3/ 339)4834 أبو نعیم كی تاریخ أصبہان (1/ 179) ۔
تقريب التہذیب (ص: 521)۔
ابن رجب، زين الدين عبد الرحمن بن أحمد ، شرح علل الترمذيتحقیق: الدكتور همام عبد الرحيم سعيد، مكتبہ المنار - الزرقاء – الأردن ، ط: 1، 1407هـ، 2/ 680 وسؤالات ابن بكير للدارقطني 2/134۔
ميزانالاعتدال 2/ 575- 576،تذكرةالحفاظ 1/ 248۔
( ) العلل الواردة في الأحاديث النبويہ (8/ 323).
روایت ملاحظہ ہو : مسند حمیدی (1153) ، مسندأحمد 2/331 (8358) نیسا بوری ، مسلم بن الحجاج ، صحيح مسلم ، تحقیق : محمد فؤاد عبد الباقي، دار إحياء التراث العربي بيروت ، ط: 1، 1375هـ. 260 اور (261) ، أبو داود السجستاني ، سليمان بن الأشعث ، سنن أبي داود بإشراف فضيلہ الشيخ صالح بن عبد العزيز ، دار السلام للنشر و التوزيع الرياض، ط: 1، 1420هـ 4721 ، سنن نسائی كبرى 10423 ۔
تقريب التہذیب (ص: 244).وتقريب التہذیب (ص: 245)۔
تقريب التہذیب (ص: 507)۔
انكی روایت ملاحظہ ہو : مسند أحمد 6/257 ، وابن السنی فی عمل الیوم واللیلہ (ص: 579)624 ، إمام ابن أبی عاصم نے السنہ میں (1/ 293)648 ، اور 649 صحیح ابن حبان (1/ 362)150 ، أبو يعلى، أحمد بن علي بن المثُنی، مسند أبي يعلى ، تحقیق: حسين سليم أسد - دار المأمون للتراث – دمشق، ط: 1، 1404 هـ.(8/ 160)4704۔
تقريب التہذیب (ص: 244). تقريبالتہذیب (ص: 526)۔
تقريب التہذیب (ص: 279). أيضاً (ص: 109). أيضاً (ص: 295)۔
تقريب التہذیب (ص: 541)۔
العلل الواردة في الأحاديث النبويہ (8/ 323)۔
تقريب التہذیب (ص: 516)۔
تقريب التہذیب (ص: 157)۔
شرح علل الترمذي 2/ 680 وسؤالات ابن بكير للدارقطني 2/134۔
تہذیب الكمال 11/ 189۔
العلل 2/158-159۔
علل دارقطنی 14/ 159۔
علل ابن ابی حاتم2/ 159۔
امام ہیثمی نے مجمع میں 1/33، منذری نے ترغیب میں (2398) جبكہ امام عراقی نے تخريج الإحياء 3/36.
امام بخاری نے صحیح میں (6/ 636/ 327)، اور مسلم نے صحیح میں حدیث نمبر134 اور 214.
نتائج الافكار في تخريج أحاديث الأذكار 4/ 36۔
( )العلل الواردة في الأحاديث النبويہ (13/ 172)۔
روایت ملاحظہ ہو : امام طبرانی كی المعجم الكبیر (12/ 330)13261 ، امام بیہقی كی شعب الایمان (8/ 496)6138 ۔
تقريبالتہذیب (ص: 178)۔
روایت ملاحظہ ہو : امام بخاری كی تاریخ كبیر میں 1/416 ۔
روایت ملاحظہ ہو : جامع معمر بن راشد میں (11/ 165)20213 اور مسند عبد بن حمید میں حدیث نمبر (1493) ۔
تقريب التہذیب (ص: 541)۔
( ) العلل الواردة في الأحاديث النبويہ(13/ 174).
روایت ملاحظہ ہو : سنن ابن ماجہ (3248) امام بیہقی كی سنن كبری (9/ 532)19368 ۔
تقريب التہذیب (ص: 266)۔
روایت ملاحظہ ہو : مسند بزار (18/ 263)313 ، امام بیہقی كی سنن كبری (9/ 532)19369۔
تقريبالتہذیب (ص: 309)۔
روایت ملاحظہ ہو : امام طبرانی كی المعجم الكبیر (13/ 107)259 اور ضیاء الدین كی المختارہ (9/ 330)296 ، ابن أبی شیبہ كی مصنف (4/ 259)19877 ۔
تقريب التہذیب (ص: 475)۔
روایت ملاحظہ ہو : مصنف ابن أبی شیبہ (19877) امام بیہقی نے (9/317) اور ابن عبد البر نے التمہید میں (15/185)۔
تقريب التہذیب (ص: 245). تقريب التہذیب (ص: 115)۔
تقريب التہذیب (ص: 141)۔
( )العلل الواردة في الأحاديث النبويہ (13/ 386)۔
مذكورہ روایت كتب حدیثیہ میں كہیں نہیں مل سكی سوائے امام دارقطنی كے طریقہ كار سے یہ معلوم ہوا كہ اسكے روای كون ہیں۔
تقريب التہذیب (ص: 117)۔
روایت ملاحظہ ہو: مسند أحمد 3/304 (14322) اور 3/338 (14691) سنن ترمذی میں 1379 سنن نسائی میں 5725 اسی طرح (5726) اور ابن حبان (11/ 616)5205 اور طبرانی نے المعجم الأوسط میں (5/ 97)4779 اور مسند أبی یعلی (4/ 139)2195 ۔
انكے احوال بالترتیب: تقریب التہذیب (ص: 290) اور (ص: 178) اور (ص: 117)۔
روایت ملاحظہ ہو: صحیح ابن حبان میں (11/ 613)5202۔
تقريبالتہذیب (ص: 178)۔
روایت ملاحظہ ہو: مسند أحمد 3/313 (14414) اور 3/326 (14554) اور 3/381 (15147) ، سنن دارمی 2607 اسی طرح سنن كبری للنسائی میں 5724/1 اور (5724/2) اور صحیح ابن حبان میں (11/ 614)5203 ۔
انكے احوال بالترتیب: تقریب التہذیب (ص: 591) اور (ص: 475)اور (ص: 177)۔
باوجود تلاش بسیار كے یہ روایت سوائے امام دارقطنی كی كتاب العلل كے علاوہ كہیں نہیں مل سكی۔
انكے احوال بالترتیب: تقریب التہذیب (ص: 590).اور (ص: 266)اور(ص: 340)۔
مصنف ابن أبي شيبہ (4/ 487)22381۔
تقريبالتہذیب (ص: 581)۔
ميزانالاعتدال (2/ 486) الكاملفيضعفاءالرجال (5/ 303)۔
صحيح ابن حبان 11/ 614۔
العلل الواردة في الأحاديث النبويہ (14/ 181).
روایت ملاحظہ ہو: امام نسائی كی سنن كبری (10/ 405)11853 اور ابن مبارك كی زہد و رقائق (1/ 63)191 اور مصنف ابن أبی شیبہ (7/ 244)35717 اسی طرح امام بیہقی نے الزہد الكبیر میں (ص: 330)885 سفیان ثوری اور ابن مبارك كے واسطے سے۔
انكے احوال بالترتیب: تقریب التہذیب (ص: 244). اور(ص: 320)۔
روایت ملاحظہ ہو: امام أبو داؤد كی الزہد میں (ص: 281)320 ۔
تقريبالتہذیب (ص: 588)۔
العلل الواردة في الأحاديث النبويہ(14/ 181)۔
العلل الواردة في الأحاديث النبويہ(14/ 161).
روایت ملاحظہ ہو: امام بغوی كی شرح السنہ میں (10/ 11)2434 اور امام بیہقی كی سنن كبری میں (10/ 83)19933 اور مؤطا امام مالك میں 2/477 امام مالك كے طریق سے۔
تقريب التہذیب (ص: 516)۔
روایت ملاحظہ ہو: امام بخاری كی صحیح میں 6663 اور امام نسائی نے سنن كے كتاب التفسیر میں 12/221 امام بیہقی نے 10/48 اور ابن الجارود نے المنتقی میں 925 ۔
تقريبالتہذیب (ص: 591). تقريبالتہذیب (ص: 441). تقريبالتہذیب (ص: 581). تقريبالتہذیب (ص: 139)۔
تقريب التہذیب (ص: 475)۔
تقريبالتہذیب (ص: 266). تقريبالتہذیب (ص: 178)۔
روایت ملاحظہ ہو: امام بخاری كی صحیح بخاری میں 6/66 اور 8/168 ۔
تقريب التہذیب (ص: 517). تقريب التہذیب (ص: 591)۔
سنن أبي داود، كتاب الأيمان والنذور، باب لغو اليمين 3/ 224۔
السنن الكبرى للبیہقی10/ 49 ۔
شرح السنہ10/ 11۔
تہذيب السنن4/167۔