(عہد شباب کی تربیت کا نبوی منہج (تاریخی اور عصری صورت حال کا تجزیاتی مطالعہ

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

ڈاکٹر ارشد منیر
ڈاکٹر نسیم اختر

Abstract

It is believed that youth is the most important period of life. This is the time in which opinions, habits and beliefs are formed, and it is important for the time to be spent in personal development. The progress of any nation and country is based upon its youth, who head their families and becomes defender of their nation. History surfaces the names of great leaders and defenders such as Hazrat Ali, Hazrat Aiysha, Muhammad Bin Qasim, Haroon Ur Rasheed, Mahmood Ghaznavi etc. They are the real heroes and pride for the nations for their feats to the end of the world. Most of the leaders and heroes in the Muslim history belong to youth. They were given the titles such as “the door to the city of knowledge, sword of God, and conqurar of Sindh etc. in their youth time. If we compare the services of our new generation, we observe a big gap in attitude, little seriousness, and unfamiliarity to provide solutions of problems. The reason behind this is, the losing interest in education and research. An uneducated mind shows an irresponsible behaviour, and a non-serious thought subsequently bring forward the futile conduct. This affects the society and puts it in an awful situation by growing crimes. Today's severe crimes such as terrorism, killing, robbery, kidnapping rooted from the unhealthy activities. Our youth is not being followed and trained on the footstep of our Holy Prophet. There is a dire need to educate our young generation and to provide a platform of healthy activities to build their moral values, and to bring them forward in developing their society to real standards. They must be known of their responsibilities, and understand the ways to lead their families, nation, and country. Muslim youth can contribute to Islam by giving time, talent and money. They should also play a significant role to bring about positive change in society. This article is written in the same context.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

References

۔ مودودی، سیدابوالاعلیٰ ، اسلامی نظامِ زندگی اور اس کے بنیادی تصورات ، اسلامک پبلیکیشنز (پرائیویٹ) لمیٹڈ، لاہو، 1995، ص28۔
۔ القرآن: الانعام، آیت17۔
۔ القرآن: الطلاق، آیت 1۔
۔ القرآن: المائدہ، آیت54۔
۔ وزیر علی، تاریخِ اسلام، ، علی بک ڈپو،کراچی، 1965، ص188۔
۔ مولانا صفی الرحمٰن مبارک پوری، الرحیق المختوم، المکتبہ السلفیتہ، لاہور،س ن،ص142۔
۔ وزیر علی، تاریخِ اسلام، علی بک ڈپو، کراچی ،1965 ص199۔
۔ المستدرک علی الصحيحين للحاکم ، کتاب معرفۃ الصحابۃ رضی اللہ عنہم، وأما قصۃ اعتزال محمد بن مسلمۃ الأنصاري عن البيعۃ ، حديث:4695۔
۔ ترمذی، محمد بن عیسیٰ ،سنن الترمذي ، ، الجامع الصحيح ، أبواب المناقب عن رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم ، باب، حديث: 3741، دارالکتب العلمیۃ ، بیروت ، 2006ء/334
۔ نہج البلاغہ ،خطبہ 192۔
۔ نہج البلاغہ ، مکتوب62۔
۔ مولانا صفی الرحمٰن مبارک پوری، الرحیق المختوم ، المکتبہ السلفیتہ، لاہور ،س ن،ص145۔
۔ صاحبزادہ عبدالرسول ، تاریخِ اسلام ، ایجوکیشنل پبلشرز، لاہور، س ن، ص281۔
۔سید قاسم محمود، اسلامی انسائیکلوپیڈیا ، الفیصل ناشران وتاجران کتب، لاہور، 2008، جلد اول ،ص703 ۔
۔ التبریزی، محمد بن عبداللہ خطیب، مشکوۃالمصابیح۔ جلد پنجم ۔ یمن اور شام اور اویس قرنی کے ذکر کا باب ۔ حدیث 962۔
۔ سید قاسم محمود، اسلامی انسائیکلوپیڈیا ، الفیصل ناشران وتاجران کتب، لاہور ،2008، جلد اول ،ص 2111-3111 ۔
۔ ایضا، ص1130۔
۔ منشی محبوب عالم، اسلامی انسائیکلوپیڈیا، الفیصل ناشران و تاجران ، لاہور 2005ء، ص674۔
۔ سید قاسم محمود، اسلامی انسائیکلوپیڈیا ، الفیصل ناشران وتاجران کتب، لاہور ،2008، جلد اول ،ص 3116۔
۔ تاریخ ہندوپاکستان، فیروز سنز، کراچی، جلد دوم ،ص16، 94، 76-96 ۔
۔ سید قاسم محمود، اسلامی انسائیکلوپیڈیا ، الفیصل ناشران وتاجران کتب، لاہور ، 2008، جلد اول، ص378۔
۔ سید قاسم محمود، اسلامی انسائیکلوپیڈیا،محولہ بالا، ص1801-1810۔
۔ صاحبزادہ عبدالرسول ، تاریخِ اسلام، محولہ بالا، ص۲۳۲، ۴۵۲۔
۔ تاریخ ہندوپاکستان، فیروز سنز، کراچی، جلد دوم ،ص ۹۴، ۰۵۔۱۵، ۔
۔ صاحبزادہ عبدالرسول ، تاریخِ اسلام، محولہ بالا، ص279۔288،282۔
۔ ایضا،ص361-371،304۔
۔ ایضا، ص327۔326۔
۔ مولانا اکبر شاہ خاں نجیب آبادی ، تاریخِ اسلام ، نفیس اکیڈمی،کراچی ،1960، ص535-533۔
۔ سید عین الحق، خلافتِ عباسیہ اور فاطمینِ مصر، جاوید پریس کراچی، 1946ء، ص15،68،69، 70۔
۔UNFPA, THE POWER OF 1.8 BILLION, state of world population 2014
۔ترمذی، باب قیامت کے بیان میں، حدیث نمبر 2416۔
۔.بخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح البخاری، :کتاب الرقاق، حدیث نمبر6452، دارالکتب العلمیۃ، بیروت، 2004/456۔
۔بخاری:کتاب الرقاق، حدیث نمبر6474۔
۔ القشیری، ابوالحسین مسلم بن الحجاج، صحیح المسلم ، کتاب النکاح، حدیث نمبر 2471، دارالکتاب العربی ، 2004/635۔
۔ بخاری،کتاب الادب،حدیث : 6170۔
۔بخاری، کتاب فضائل اصحاب النبی ،حدیث : 5037۔
۔النسائی، احمد بن شعیب، سنن النسائی ،کتاب الزینۃ،حدیث:4015، دارالکتب العلمیۃ، بیروت، 2005/678۔
۔مسلم،کتاب اللباس و زینہ ،حدیث: 2128۔
۔ سیرت النبی ﷺ کانفرنس 1432ہجری ،2011ء مقالاتِ سیرت (خواتین)، کیپٹن قرۃ العین، وزارتِ مذہبی امور، اسلام آباد، ص100۔
۔ القرآن، سورۃ فاطر ، آیت 28۔
۔ سیرت النبی ﷺ کانفرنس 1432ہجری ،2011ء مقالاتِ سیرت (خواتین)، کیپٹن قرۃ العین، وزارتِ مذہبی امور، اسلام آباد، ص103۔
۔ صاحبزادہ عبدالرسول ، تاریخِ اسلام، نحولہ بالا، ص87۔
۔سیرت النبی ﷺ کانفرنس 1432ہجری ،2011ء مقالاتِ سیرت (خواتین)، کیپٹن قرۃ العین، وزارتِ مذہبی امور، اسلام آباد، ص103۔
۔ القرآن، سورۃ التحریم ، آیت6۔