(3) اہل کتاب سے اخذ و استفادہ ۔ایک تجزیاتی مطالعہ +Deriving and Benefiting from Ahl-e-Kitab An Analytical Studies

  • Tariq Mahmood+Dr. Muhammad Abdullah

Abstract

Historical evidences prove that primary sources of Islam remained safe from all types of distortions and alterations. The chain of narration was the basic tool that was used from primordial epoch till the age of compilation for safe transmission of sacred texts of Islam. The sayings of the Holy Prophet (S.A.W) that are technically named Hadith and life history of the Prophet Hazrat Muhammad (S.A.W) that is termed as “Seerah” are two disciplines of Islamic Knowledge that had been carefully and safely transferred to us through the medium of narration. It is a matter of fact many disciples of the Holy Prophet (S.A.W) who embraced Islam, were previously Jews or Christians. Similarly companions of these disciples were many who accepted Islam from Judaism or Christianity. It has been questioned that what is legal value of their narrations? If they disclosed something about the biblical traditions, are they acceptable?

References

ال عمران187:3
المائدہ70:5
اہل کتاب کے مسائل و احکام ، انڈیا: اسلامک فقہ اکیڈمی ،2017 ،ص 283
الموسوعۃ الفقہیۃ، انڈیا :اسلامک فقہ اکیڈمی ،7/140
الراغب الاصبھانی،ابو القاسم الحسین بن محمدبن المفضل، المفردات فی غریب القرآن، بیروت۔لبنان :دار المعرفۃ ،1422ھ ،زیر مادہ ' کتب '
الزبیدی ،تاج العروس من جواھر القاموس، بیروت۔لبنان :دار الفکر ،1414ھ ،زیر مادہ 'کتب'
الجصاص،ابو بکر،احکام القرآن، بیروت: دار الکتب العلمیہ،س۔ن،3 /118
فضل الرحمٰن سید،احسن البیان فی تفسیر القرآن،کراچی: زوار اکیڈمی پبلیکیشنز، 1996،ص33
قاضی محمد حسن ندوی،المغنی مع الشرح الکبیر،7/501
وہبہ الزحیلیؒ، الدکتور،الفقہ الاسلامی و ادلتہ،7کراچی: صدر دار الاشاعت ،7 /152
الشہر ستانی ،الامام ابو الفتح محمد بن عبدالکریم،الملل والنحل، موئسسۃ الکتب الثقا فیۃ، بیروت:1998 ، الباب الثانی، 1/155
الما تریدی ، الامام ابی منصور محمد بن محمد بن محمود ،تاویلات اھل السنۃ، تفسیر الماتریدی،بیروت : لبنان ،دار الکتب العلمیۃ، 2005 ،زیر آیت29 من التوبہ 5/373
الجصاص، الامام ابو بکر احمد بن علی الرازی، احکام القرآن، بیروت : لبنان ،دار الکتب العلمیۃ، س ن، زیر آیت29 من التوبہ 3/120،121
القرطبی، ابو عبداللہ محمد بن احمد، الجامع لاحکام القرآن،زیر آیت29 من التوبہ 8/71
ابن نجیم،علامہ،البحر الرائق،3/181
الانبیاء 21 : 7
الخازن،علاء الدین علی بن محمدبن ابراہیم البغدادی، لباب التاویل فی معانی التاویل،بیروت: دار الفکر،1979،4/92
ابن عجیبۃ،احمد بن محمد الادریسی الشاذلی،بیروت: دار الکتب العلمیہ،طبع دوم،2002،4/ 35
اہل کتاب سے متعلق مسائل و احکام ، انڈیا :اسلامک فقہ اکیڈمی ،ص273
عثمانی،مفتی محمد شفیع،معارف القرآن،کرا چی:ادارۃ المعارف،1389ھ،1991ء۔2/112
آلوسی ابو الفضل شہاب الدین سید محمود،روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی،مصر:ادارۃالطباعۃ المصریہ،سن ن۔ 2/85
ذہبی ،الدکتور محمد حسین،الاسرائیلیات فی التفسیر و الحدیث،ص45
یونس 10 :94
شبیر احمد عثمانی،تفسیر عثمانی،لاہور: پاک کمپنی،س ن،ص 290
ذہبی ،الدکتور محمد حسین،الاسرائیلیات فی التفسیر و الحدیث، مصر: مکتبہ وھبۃ ،ص45
الرعد 13 : 43
قاضی ثناء اللہ پانی پتی،تفسیر المظہری، حیدر آباد دکن: مجلس اشاعت العلوم،س۔ن ، 5/39
الاحقاف 46 : 10
عثمانی،مفتی محمد شفیع،معارف القرآن،کرا چی:ادارۃ المعارف،1389ھ،1991ء2/112
احمد بن حنبل،المسند بشرح احمد شاکر،مصر: دار المعارف،1367ھ،1948ء،6/23۔24
القشیری،امام مسلم بن حجاج بن مسلم،الجامع الصحیح کتاب الفتن،باب القصۃ الجساسۃ،کراچی:قدیمی کتب خانہ ،س۔ن،2/404
ذہبی شمس الدین ابی عبداللہ محمد بن احمد، تذکرۃ الحفاظ،حیدر آباد دکن: مطبعۃ دائرۃ المعارف النظامیہ،1333ھ، 1/26
ایضاً، 1/39
ابن کثیر ، اسمٰعیل بن عمرو، تفسیر القرآن العظیم، مصر: دار احیاء الکتب العربیۃ،س۔ن،3/102
ذہبی شمس الدین ابی عبداللہ محمد بن احمد، تذکرۃ الحفاظ،حیدر آباد دکن: مطبعۃ دائرۃ المعارف النظامیہ،1333ھ، 1/34
بخاری،محمد بن اسمٰعیل،الصحیح،کتاب الانبیاء، باب ما ذکر عن بنی اسرائیل،کراچی: قدیمی کتب خانہ،1381ھ،1961۔1/491
ایضاً
المائدہ 5: 41
اصلاحی، امین احسن،تدبر قرآن،لاہور: دار الاشاعت الاسلامیہ،1391ھ،1971ء،2/94-95
فضل الرحٰمن سید، احسن البیان فی تفسیر القرآن،کراچی: زوار اکیڈمی، س۔ن،3،/ 88
النساء 4: 156
فضل الرحٰمن سید، احسن البیان فی تفسیر القرآن،کراچی: زوار اکیڈمی، س۔ن،2/ 395
البقرہ2: 75
شوکانی،محمد بن علی بن محمد،فتح القدیر،بیروت:دار احیاء التراث،س۔ن،1/237
عثمانی،مفتی محمد شفیع،معارف القران،1/248-249
البقرہ 2: 101
شوکانی،محمد بن علی بن محمد،فتح القدیر،بیروت:دار احیاء التراث،س۔ن،1/119؛ محمد احمد، درس قرآن،کراچی: ادارہ اشاعت القرآن،1408ھ،1988ء 1/394
عثمانی،شبیر احمد،شیخ الاسلام ،تفسیر عثمانی،لاہور: پاک کمپنی،س۔ن،ص 19
البقرہ2: 140
عثمانی،شبیر احمد،شیخ الاسلام ،تفسیر عثمانی،لاہور: پاک کمپنی،س۔ن،ص 26
الکہف18: 22
عثمانی،مفتی محمد شفیع،معارف القران،5/580
الحجرات49: 6
بلگرامی، حامد حسن ڈاکٹر،فیوض القران،کراچی: ایم ایچ سعید کمپنی،س۔ن، 3/ 28
حمید نسیم،تعارف الفرقان، کراچی: فضلی سنز،1996ء،5/266
البقرہ2: 79
عثمانی،مفتی محمد شفیع،معارف القران،1/51-52
محمد علی،بیان القران،لاہور:مطبع کریمی،1340ھ،1/83
بخاری،محمد بن اسمٰعیل،الجامع الصحیح، کتاب التفسیر،باب قولہ قولوا امنا باللہ وما انزل الینا،2/644
ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی،فتح الباری بشرح صحیح البخاری، مصر:مطبعۃ الحلبی و طبعۃ المطبعۃ البھیۃ المصریہ،1378ھ،17/209
بخاری،محمد بن اسمٰعیل،الجامع الصحیح، کتاب الشھادات،باب لا یسئل اھل الشرک عن الشھادۃ و غیرھا،1/369
ابن کثیر اسمٰعیل بن عمر،البدایۃ والنھایۃ،مصر:مطبعۃ کردستان العلمیہ،س۔ن،8/108
ذہبی،محمد حسین،الاسرائیلیات فی التفسیر و الحدیث ،مصر: مکتبہ وھبۃ،1406ھ،1986ء،ص46
ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی،فتح الباری بشرح صحیح البخاری، کتاب الاحادیث الانبیاء ،مصر:مطبعۃ الحلبی و طبعۃ المطبعۃ البھیۃ المصریہ،1378ھ،6/388
ابن تیمیہ،احمد بن عبد الحلیم ، مقدمہ فی اصول التفسیر، دمشق: المطبعۃ السلفیۃ،س۔ن،ص 45
ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی،فتح الباری بشرح صحیح البخاری، کتاب الاحادیث الانبیاء ،مصر:مطبعۃ الحلبی و طبعۃ المطبعۃ البھیۃ المصریہ،1378ھ،6/388
یونس 10: 94
ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی،فتح الباری بشرح صحیح البخاری، کتاب التوحید،مصر:مطبعۃ الحلبی و طبعۃ المطبعۃ البھیۃ المصریہ،1378ھ،17/100
ایضاً،ج17،ص309
ایضاً،ج17،ص100
آلوسی، شھاب الدین، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و سبع المثانی،20/84
ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی،فتح الباری بشرح صحیح البخاری، کتاب التفسیر،مصر:مطبعۃ الحلبی و طبعۃ المطبعۃ البھیۃ المصریہ،1378ھ،8/38
ابن حزم ،ابو محمد علی الظاہری، الفصل فی الملل و الاھواء و النحل،مصر:المطبعۃ الادیبۃ،1317،1/317
Published
2021-01-06
Section
Articles