(7) حقیقت شرعیہ کے وقوع میں معتزلہ کا مؤقف :ایک تحقیقی جائزہ +A Textual Study of Mautizila’s Opinion about Haqeeqat-e-Sharia

  • Hafiza Zaufishan Naseer + Hafiz Muhammad Abdul Qayyum
Keywords: Haqeeqat, Majaz, particular opinion, Haqeeqat-e-Sharia

Abstract

Word’s usage has two types based on its meaning:

  • Haqeeqat (Literal) 2- Majaz (Phrasal)

Literal Usage is sub-divided into three types based on its originator:

  1. Haqeeqat-e-Lughvi (usage by language founders who originally devise the dictionary word)
  2. Haqeeqat-e-Sharia (usage by religious authority who gives a definitive meaning to the word)
  3. Haqeeqat-e-Urfia (usage by experts of different disciplines who use the word in their specialized context)

Mautizila have a particular opinion regarding how Haqeeqat-e-Sharia comes into being. According to them, when a religious authority specifies the religious meaning for a dictionary word, the word is reborn. Thereafter, its original dictionary meaning will cease to exist. The word will always be associated with the religious meaning, whatever the context. This will hold whether the word relates to a religious tenet (like iman, kufr, fisq etc.) or a religious act (like salah, saum, zakah etc.). Contrarily, scholastic majority opines that only the words pertaining to religious acts are exclusively transitioned to the religious meaning and the dictionary meaning is abandoned. However, those pertaining to religious tenets retain the dictionary meaning along with the religious meaning. Manzilatu-banul-Manzilataen, one of Mautizila’s five religious’ principles, is based on the above difference of opinion.

References

۔ خلیل بن احمد،ابو عبد الرحمان(م170ھ )، کتاب العین : 3/6، تحقیق : فھدی المخزومی،دار و مکتبۃ الھلال، س۔ن ؛ الزھری، محمد بن احمد ، ابو منصور (م 370 ھ ) معجم تہذیب اللغۃ: 1/875، تحقیق: ریاض زکی قاسم ، دار المعرفۃ، بیروت،لبنان ط1،1422ھ ؛ ابن منظور، محمد بن کرم بن علی،ابو الفضل (م 711ھ ) لسان العرب : 2/449، دار احیاء التراث العربی ، بیروت، لبنان ط1، 1431ھ
۔ ابو الحسن، محمد بن علی المتعزلی (م 436 ھ )، المعتمد فی اصول الفقہ : 1/11، دار الکتب العلمیۃ ، بیروت ، لبنان، س ن
۔ آمدی، ابو الحسن، علی بن ابو علی بن محمد بن سالم ، سید الدین ( م 631 ھ )، الاحکام فی اصول الاحکام : 1/28، تحقیق: عبد الرزاق عفیفی، مکتبہ اسلامیہ ، بیروت،لبنان،س۔ن۔
۔ سمعانی ، ابو المظفر، منصور بن محمد بن عبد الجبار (م 489 ھ )، قواطع الادلۃ : 1/271، دار الکتب العلمیۃ ، بیروت ، لبنان ط 1۔1418 ھ ؛ جوینی ، المعانی عبد الملک بن عبد اللہ بن یوسف، امام الحرمین (م 478 ھ ) کتاب التلخیص فی اصول الفقہ : 1/194 تا 197، دار البشائر الاسلامیۃ ، بیروت، لبنان ، ط 1، 1417ھ ؛ ابو الحسن معتزلی، المعتمد: 1/14 ؛ مقدسی ، محمد بن مفلح ( م 763 ھ ) ، اصول الفقہ: 1/71، مکتبۃ العبیکان، ریاض،ط 1، 1420ھ ؛ زرکشی،محمد بن بہادر بن عبد اللہ ، بدر الدین ( م 794 ھ )، البحر المحیط: 2/154، وزارۃ الاوقاف والشئون الاسلامیۃ ، کویت، ط 2، 1413 ھ/؛ الاسنوی ، عبد الرحیم بن حسن ، جمال الدین (م 774ھ ) ، نھایۃ السوال فی شرح منھاج الوصول : 1/284، تحقیق ڈاکٹر شعبان محمد اسماعیل، دار ابن حزم، بیروت، لبنان ، ط1، 1420ھ؛ رازی، ابو عبد اللہ ، محمد بن عمر بن حسن ، فخر الدین، (م 606 ھ) المحصول : 1/295 تا 298، موسسۃ الرسالۃ، بیروت، لبنان، ط3، 1418ھ؛ علوی ، یحیی بن حمزہ بن علی بن ابراھیم (م م749ھ)، الطراز الاسرار البلاغۃ: 1/30 تا 33، تحقیق: عبد الحمید ھنداوی ، مکتبہ العصریۃ ، صیدا لبنان ، ط1، 1423ھ
۔ السبکی، تقی الدین علی بن عبد الکافی ،شیخ الاسلام(م756ھ ) الابہاج فی شرح المنہاج : 3/710،704، تحقیق: ڈاکٹر احمد جلال الرمزی، ڈاکٹر نور الدین، دار البحوث للدراسات الاسلامیہ ، احیاء التراث العربی ، عرب امارات ، ط1، 1424ھ۔
۔ قرافی، احمد بن ادریس ، شہاب الدین ( م 684 ھ ) ، نفائس الاصول فی شرح المحصول : 2/ 846، مکتبہ نزار مصطفی الباز، ریاض، ط 2، 1418 ھ
۔ علی السبکی ، عبد الوھاب بن علی السبکی ، تاج الدین (م 771ھ )، جمع الجوامع فی اصول الفقہ: 29، تحقیق: عبد المنعم خلیل ابراہیم ، محمد علی بیضوت ، دار الکتب العلمیۃ ، بیروت ، لبنان، ط1، 1424 ھ
۔ الاسنوی، نھایۃ السوال فی شرح منہاج الوصول الی علم الاصول: 1/284
۔ الاسنوی، نھایۃ السوال : 1/284۔
۔ شوکانی ، محمد بن علی بن محمد، ( م 1255 ھ )، ارشاد الفحول : 1/72، مکتبہ نزار مصطفی الباز ، مکہ مکرمہ، ریاض، س۔ن
۔ آمدی، الاحکام فی اصول الاحکام : 1/35؛ اسنوی، نھایۃ السوال: 1/286
۔ جوینی، کتاب التلخیص فی اصول الفقہ: 1/210،211؛ سمعانی، قواطع الادلۃ:1/271؛ ابو الحسن معتزلی،المعتمد: 1/18؛ اسنوی، نھایۃ السوال: 1/285 ؛ شوکانی، ارشاد الفحول :1/72؛ آمدی، الاحکام: 1/35
۔ اسنوی، نھایۃ السوال: 1/285 ؛ قرافی،نفائس الاصول فی شرح المحصول: 2/843؛ زرکشی، البحر المحیط: 2/161؛ علی بن عبدالکافی،الابھاج فی شرح المنہاج: 3/711؛ الاحکام للآمدی: 1/35؛ شوکانی، ارشاد الفحول : 1/73؛ سمر قندی ، محمد بن عبد الحمید ، علاء الدین ( م 552 ھ )، المیزان فی اصول الفقہ: 14، تحقیق: یحیی مراد، دار الکتب العلمیۃ، بیروت، لبنان، س۔ ن۔؛ محمد بن یوسف الجزری ، شمس الدین (م 711 ھ )، معراج المنہاج شرح منہاج الوصول الی علم الاصول للبیضاوی: 196،دار ابن حزم، بیروت لبنان، ط1، 1424ھ
۔ احمد بن قاسم العبادی الشافعی (994ھ)، الایات البینات، 2/150، 151 ؛ ارشاد الفحول، 1/73
۔ زرکشی، البحر المحیط: 2/166
۔ علی بن عبدالکافی،الابھاج فی شرح المنہاج: 3/715۔
۔ مرجع سابق۔
۔ زرکشی، البحر المحیط: 2/167۔
۔ اصول الفقہ لابن المفلح: 1/89۔
۔ مرجع سابق: 1/89؛ اسی طرح ابن مفلح نے دیگر علماء کے اقوال نقل کیے ہیں جیسے ابن منصور، نصر اشعری وغیرہ، دیکھیے: اصول الفقہ لابن مفلح: 1/90 تا 93
۔ زرکشی،البحر المحیط: 2/168۔
۔ اصول الفقہ لابن مفلح: 1/94 تا 96۔
۔ ابو الحسن معتزلی، المعتمد: 1/18۔
۔ مرجع سابق: 1/19۔
۔ رازی،المحصول:1/303۔
۔ مرجع سابق
۔ محمد اصفہانی،الکاشف عن المحصول: 2/233۔
۔ رازی،المحصول:1/304۔
۔ مرجع سابق: 1/305
۔ اسنوی، نھایۃ السؤال فی شرح المنھاج: 1/292، 293؛ علی بن عبدالکافی، الابھاج فی شرح المنھاج: 3/727، 728
۔ بدر الدین عینی، محمود بن احمد بن موسیٰ (م 855ھ)،عمدۃ القاری لشرح صحیح البخاری:1/105، دار احیاء التراث العربی، بیروت، لبنان، س۔ن
۔ اسنوی، نھایۃ السؤال فی شرح المنھاج: 1/293
۔ بخاری،محمد بن اسماعیل، امام (م256ھ)، الجامع الصحیح ، کتاب الایمان، باب سؤال جبریل عن الایمان، والاسلام والاحسان وعلم الساعۃ: 1/19، ح: 50: تحقیق: محمد زہیر بن ناصر، دار طوق النجاۃ، دمشق، شام، ط1، 1422ھ؛ مسلم بن حجاج،امام، (م261ھ)، الصحیح، کتاب الایمان، باب معرفۃ الایمان والاسلام والقدر وعلامۃ الساعۃ: 1/36، ح: 8، تحقیق: محمد فواد عبدالباقی، دار احیاء التراث العربی، بیروت لبنان، س ن
۔ مسلم، الصحیح، کتاب الایمان، باب من مات لا یشرک باللہ شیئا دخل الجنۃ: 1/95، ح: 154
۔ بدر الدین عینی، عمدۃ القاری، 1/105
۔ زرکشی، البحر المحیط: 2/165
۔ سیوطی، عبد الرحمان ، جلال الدین ( م 911ھ ) الاتقان فی علوم القرآن :2/82، قدیمی کتب خانہ، آرام باغ کراچی ، س۔ ن
۔ زرکشی، البحر المحیط: 2/174 ؛اسنوی، نھایۃ السوال : 1/294؛ علی بن عبدالکافی، الابھاج : 3/733 ؛ محمد اصفہانی،الکاشف عن المحصول: 2/252؛ رازی، المحصول : 1/314۔
Published
2021-01-06
Section
Articles