(11) عہدِتغلق کےبعد فکرِسلاطینِ ہند کا مذہبی منظرنامہ +A religious scenario of Sub-Continental history after Tughluq

  • Dr. Mahmood Ahmad + Dr. Hafiz Hassan Madani
Keywords: History, Muslim rule, religious culture, Hindu culture in Muslims

Abstract

This article is a brief study of religious practices of Islamic rule in sub-continent. Muslim's rule on Sub-Continent after tughluq family to Mughal family is extended than five centuries. Muslim rule could not perform revolutionary role for the preaching of Islam. Some of the Mughal Empires were impressed by Hindus. As a result, Humayyun was not eating beef, the Akbar started new religion and Shah Jahan was captivated in honor of Hindu sadhus. Rather than to strengthen the Islam they paid their attention to strengthening their empire Except Orang Zaib Alamgir, Sikander lodhi and Sher shah soori. In this article an attempt will be made to examine those religious practices which seem to owe something to the interaction of Hinduism and Islam. As a minority, Indian Muslims have been living in close proximity with the Hindus since eleventh century. Due to this, impact of Hindu cultural and religious practices reflected in the society of Indian Muslims. So that Hindu traditional norms and customs infiltrate in the Muslim's society. Despite the long-term government of Muslims in sub-continent, Hindus have always been outnumbers than Muslims.

References

۔ثروت صولت، ملّتِ اسلامیہ کی مختصر تاریخ ، اسلامک پبلیکیشنز ،لاہور طبع پنجم جنوری ١٩٩٢ ء ، ٢/١٥٤
٢۔ نجیب آبادی ، اکبرشاہ خاں،مولانا،اُمت ِمحمدیہ زوال پذیر کیوں ؟ ، دارالابلاغ، لاہور اشاعت اول ، اپریل ٢٠٠٦ء،ص ١٥٤
٣۔ محمد اکرام، شیخ ،آب کوثر ، ادارہ ثقافت اسلامیہ لاہور، ایڈیشن تئیسواں ، جون ٢٠٠٦ ء ،ص ٤٦٦
٤۔ندوی، مسعود عالم، تاریخ الدعوۃ الاسلامیہ فی الہند،دارالعربیہ ،بیروت،ص٤٤
٥۔ ایضاً،ص٤٥ ٦۔ تاریخِ ہند،ص ٤٤٧ ٧۔اُمت ِمحمدیہ زوال پذیر کیوں؟ص ١٥٥
٨۔ محمد اکرام، شیخ، رودِکوثر ، ادارہ ثقافت اسلامیہ لاہور، طبع چہاردہم ١٩٩٢ ء ،ص ٢٣
٩۔ ایضاً، ص ٢٢ بحوالہ ترجمہ از ''انڈین اسلام '' (ٹائی ٹس) اس وصیت کی نقل اسسٹنٹ لائبریری بھوپال میں ہے۔
١٠۔ ایضاً، ص ٢٤
١١۔ میرٹھی ، زین العابدین سجاد،مفتی، اکبر آبادی،انتظام اللہ شہابی،مفتی ، تاریخِ ملت، ادارہ اسلامیات طبع اول مئی١٩٩١ء،٣/٦٦٨
١٢۔ سالک، عبدالمجید، مسلم ثقافت ہندوستان میں، ادارہ ثقافت اسلامیہ ، لاہور، طبع سوم ١٩٨٢ء ، ص ٤٨٠
١٣۔رودِ کوثر، ص ٥٧۔٥٩، بحوالہ دبستانِ مذاہب ص ٣٠٨
١٤۔ ایضاً،،ص ٦٠، بحوالہ حالنامہ قلمی صفحہ ٤٥٣۔٤٥٤
١٥۔ رود ِکوثر ،ص : ٨٨
١٦۔ شہزادہ سلیم نے بعد میں جہانگیر کا لقب پایا اور اکبر کے بعد تخت نشین ہوا۔ ١٧۔ رود ِکوثر، ص ٨٩
١٨۔ واضح رہے کہ اکبر نے بہت سی ہندو رانیوں سے شادیاں کیں۔ دختر راجہ بہارامل کحہوا بروئی، جے پور، دختر کلیان مل والئی بیکارنیر، دختر راجہ ڈونگر پور، یہ تمام رانیاں اس کے عقد میں تھیں۔
١٩ ۔ رود ِکوثر، ص ٩٠۔٩١
٢٠۔ بدایونی، عبدالقادر ،ملا، منتخب التواریخ،انجمن آثار ومفاخرفرہنگی،تہران ،ایران، ٢/٢١٢
٢١۔ ایضاً، ٣/٨٠۔٨٣
٢٢۔ دیکھیے محمد عمر، ڈاکٹر ،ہندوستانی تہذیب کا مسلمان پر اثر، (مقالہ پی ایچ ڈی) ،پاک اکیڈمی بک سیلرزاینڈ پبلشرز کراچی،١٩٩٢ ء ، ص ٢٣۔٢٧
٢٣۔خلاصہ از،اُردودائرہ معارفِ اسلامیہ پنجاب یونیورسٹی،لاہور،٣/٤٩۔٥٠ ٢٤۔ آزاد، ابوالکلام ،مولانا:تذکرہ ، ساہتیہ اکادیمی ، دہلی ،اپریل ١٩٦٨ء،ص ٢٦٤
٢٥۔ ایضاً، ص ٢/٢٨٣
٢٦۔ تاریخِ ملت، ٣/٦٨٦،٢٩٢ ٢٧۔مسلم ثقافت ہندوستان میں، ص ٤٨١۔٤٨٢ بحوالہ توزک جہانگیری واقعات ١٠٢٨ھ
٢٨۔ رودِ کوثر، ص ٤٢٣، بحوالہ بادشاہ نامہ واقعات ١٦٣٤ء
٢٩۔ ایضاً،ص ٤٤٢
٣٠۔ ایضاً ص ٤٤٣ ٣١۔ ایضاً، ص ٤٤٥
٣٢۔ دیکھیے ہندوستانی تہذیب کا مسلمانوں پر اثر،ص٣٥۔٣٦ ٣٣ ۔ جوشش، مرتبہ قاضی عبدالودود،انجمن ترقی اُردو(ہند)دہلی،١٩٤١ء،ص١٥٧
٣٤۔دیوان غالب،حالی پبلشنگ ہاوس دہلی،طباعت بار اوّل ،فروری ١٩٥٨؁،ص٩٤
٣٥۔ رودِکوثر، ص ٤٤٦۔٤٤٧
٣٦۔ ملت ِاسلامیہ کی مختصر تاریخ ٢/٢٩٧
٣٧۔ رودِکوثر، ص، ٤٥٨
٣٨۔ ملتِ اسلامیہ کی مختصر تاریخ ٢/٢٩٩
٣٩۔ ایضاً، ٢/٢٩٨۔٢٩٩
٤٠۔ ایضاً، ٢/٣٠٢
٤١۔ رودِ کوثر، ص ٤٧٧۔٤٧٨ا
٤٢۔ اُمت محمدیہ زوال پذیر کیوں ؟ ص ١٦٣
٤٣۔ ہاشمی،عبدالقدوس، تقویم تاریخی ، ادارہ تحقیقات اسلامی، اسلام آباد ، پاکستان ، طبع دوم ١٤٠٧ھ/١٩٨٧ ء ، ص ٢٨٠
٤٤۔ندوی، ابوالحسن علی، سید:تاریخ دعوت وعزیمت ،مجلس نشریات اسلام، کراچی،٥/٦٣
٤٥۔سید سلیمان ندوی ، مقالات سلیمان ، مرتب: شاہ معین الدین ندوی (اعظم گڑھ: معارف ،۱۳۸۷ھ /۱۹۶۸ء )۲/۴۴۔
Published
2021-01-28
Section
Articles