845 قرآن مجید کےمبہمات زمانی۔ ایک تحقیقی مطالعہ Vagueness of Qur'ānic Diction Regarding Time Section Urdu

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Samina Saadia

Abstract





The study of indistinctive and ambiguous points in the Quranic verses is a major part of the Quran studies such verses give an unclear picture of the happenings So that research and vast study can be done in these ambiguous areas. The working in this area of study reveals the intensity and depth of Holy Quran and strengthens the beliefs that these are an eternal source of guidance. The research deals with a very important subject in the life. It’s the time and its division into units and parts. The research includes linguistic and idiomatic definition for time, Its units and parts mentioning the structure and worlds indicating it in general after wards. Efforts have been made to talk about the quranic verses depicting some specific terms of time and discussing the variant view points of the commendations of Quran leading to a preferred one meaning. The reasons of vagueness in the verses is also described briefly.






 


 

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

References

۔ وحید الزمان،القاموس الوحید(لاہور:ادارہ اسلامیات، 2001ء)، 184۔
Waḥīd Al-Zamān,Al-Qāmūs Al-Waḥīd(Lahore:Idāra Islāmiyāt,2001),184.
۔ محمد بن مکرم ابن منظور ، لسان العرب)بیروت:دار صادر،س۔ن)،56/12۔
Muḥammad Bin Mukarram Ibn e Manẓūr,Lisān Al-ʿarab(Baīrūt:Dār Ṣādar,n.d.),12:56.

۔ راغب اصفہانی، مفردات القرآن) لاہور: شیخ شمس الحق ، 1987ء)، 1/126۔
Rāghib Aṣfahānī,Mufradāt Al-Qur’ān(Lahore:Sheīkh Shamas Al-Haq,1987),1:126.
۔ ابن منظور ، لسان العرب،56/12۔ Ibn e Manẓūr,Lisān Al-ʿarab,12:56.

۔ wttps:// www.thesaurus.com/browse/ambiguity
۔سعید رمضان، من روائع القرآن)بیروت: مؤسسۃ الرسالہ، 1999ء)، 89۔
Saʿīd Ramaḍān,Min Rawā’iʿu Al-Qur’ān(Baīrūt:Mu’assasa Al-Risāla,1999),89.
۔ محمد بن علی، صلۃ الجمع وعائد التذییل(بیروت:دار الغرب الاسلامی،1991ء)،1/36۔
Muḥammad Bin ʿalī,Ṣilatul Jamʿ Wa ʿā’id Al-Tadhyīl(Baīrūt:Dār Al-Gharab al Islāmī,1991),1:36.
۔ سعید رمضان، من روائع القرآن، 89۔ Saʿīd Ramaḍān,Min Rawā’iʿu Al-Qur’ān,89.
۔ ابن منظور ، لسان العرب،199/13۔ Ibn e Manẓūr,Lisān Al-ʿarab,13:199.
۔ حسام الآلوسی، الزمان فی الفکر الدینی) المؤسسۃالعربیہ ، 1980ء(،169۔
Ḥassām Al-Ālūsī,Al-Zamān Fil Fikar Al-dīnī(Al-Mu’assasa Al-ʿarabiya,1980),169.
۔ محمد بن عبداللہ زرکشی ، البرہان فی علوم القرآن(بیروت: دار المعرفہ ،1957م)،123۔
Muḥammad Bin ʿabdullāh Zarkashī,Al-Burhān Fī ʿulūm Al-Qur’ān(Baīrūt:Dār Al-Maʿrifa,1957),123.
۔ محمد بن اسماعیل ابن کثیر ، تفسیر القرآن العظیم) الریاض:دار طیبہ، 2002ء)،8/480۔
Muḥammad Bin Ismāʿīl Ibn e Kathīr,Tafsīr Al-Qur’ān Al-ʿaẓīm(Al-Riyāḍ,2002),8:480.
۔ Encyclopedia of Quran, Jane Dāmmen Mc Auliffe, vol. 5/278, Brill, Neitherlānd, 2000
۔ Encyclopedia of Quran , pg 278. 290, Article time
۔ راغب اصفہانی، مفردات القرآن، 2/205۔ Rāghib Aṣfahānī,Mufradāt Al-Qur’ān,2:205.
۔ محمدبن ابی بکرقرطبی، الجامع لأحکام القرآن) الریاض:دار عالم الکتب،2003م)،1/393۔
Muḥammad Bin Abī Bakar Qurṭabī,Al-Jamiʿ Li’aḥkāmil Qur’ān(Al-Riyāḍ:Dār ʿālim Al-Kutub,2003),1:393.
۔ ابن الجوزی، زاد المسیر فی علم التفسیر، 60۔ Ibn Al-Jaūzī,Zādul Masīr Fī ʿilm Al-Tafsīr,60.
۔ محمد بن علی الشوکانی، فتح القدیر)بیروت:دار المعرفہ،2007ء)،1/58۔
Muḥammad Bin ʿalī Al-Shaūkānī,Fataḥ Al-Qadīr(Baīrūt:Dār Al-Maʿrifa,2007),1:58.
۔ جلال الدین سیوطی، الدر المنثور، 1/207 ۔ Jalāl Al-Dīn Siyṭī,Al-Durr Al-Manthūr,1:207.
۔ محمدبن جریر طبری، جامع البیان(بیروت:مؤسسۃ الرسالہ، 1994ء)، 1/266۔
Muḥammad Bin Jarīr Ṭabarī,Jāmiʿul Bayān(Baīrūt:Mu’assasa Al-Risāla,1994),1:266.
۔ جلال الدین سیوطی، الدر المنثور، 1/207 ۔ Jalāl Al-Dīn Siyṭī,Al-Durr Al-Manthūr,1:207.
۔ ابن کثیر ، تفسیر القرآن العظیم، 1/314 ؛ ابن الجوزی، زاد المسیر فی علم التفسیر، 1/72۔
Ibn e Kathīr,Tafsīr Al-Qur’ān Al-ʿaẓīm,1:314; Ibn Al-Jaūzī,Zādul Masīr Fī ʿilm Al-Tafsīr,1:72.
۔ محمد بن علی خازن،تفسیر الخازن(بیروت:دار الکتب العلمیہ،2004ء)،1/135۔
Muḥammad Bin ʿalī Khāzin,Tafsīr Al-Khāzin(Baīrūt:Dār Al-Kutub Al-ʿilmiya,2004),1:135.
۔ قرطبی، الجامع لأحکام القرآن، 3/3۔ Qurṭabī,Al-Jamiʿ Li’aḥkāmil Qur’ān,3:3.
۔ فخر الدین رازی،تفسیر کبیر(بیروت:دار الفکر،1981ء)، 5/208۔
Fakhar Al-Dīn Rāzī,Tafsīr Kabīr(Baīrūt:Dār Al-Fikr,1981),5:208.
۔ابن کثیر ، تفسیر القرآن العظیم، 1/265۔ Ibn e Kathīr,Tafsīr Al-Qur’ān Al-ʿaẓīm,1:265.
۔ ابن کثیر ، تفسیر القرآن العظیم، 1/265۔ Ibn e Kathīr,Tafsīr Al-Qur’ān Al-ʿaẓīm,1:265.
۔ محمد بن علی، صلۃ الجمع وعائد التذییل، 1/213۔
Muḥammad Bin ʿalī,Ṣilatul Jamʿ Wa ʿā’id Al-Tadhyīl,1:213.
۔ قرطبی، الجامع لأحکام القرآن، 1/574۔ Qurṭabī,Al-Jamiʿ Li’aḥkāmil Qur’ān,1:574.
۔ قرطبی، الجامع لأحکام القرآن، 1/573۔ Qurṭabī,Al-Jamiʿ Li’aḥkāmil Qur’ān,1:573.
۔ طبری، جامع البیان ،2/19۔ Ṭabarī,Jāmiʿul Bayān,2:19.
۔ محمد الحسین بغوی،معالم التنزیل(الریاض: دار طیبہ، 1611ھ)، 3/146۔
Muḥammad Al-Ḥusaīn Baghawī,Maʿālim Al-Tanzīl(Al-Riyāḍ:Dār Ṭayaba,1611AH),3:146.
۔ طبری، جامع البیان ،2/253۔ Ṭabarī,Jāmiʿul Bayān,2:253.
۔ محمود بن عمر زمخشری، تفسیر الکشاف(بیروت:دار الفکر،س۔ن)، 1/189۔
Maḥmūd Bin ʿumar Zamakhsharī,Tafsīr Al-Kashāf(Baīrūt:Dār Al-Fikr,n.d.),1:189.
۔ طبری، جامع البیان ،4/394۔ Ṭabarī,Jāmiʿul Bayān,4:394.
۔ ابن الجوزی، زاد المسیر فی علم التفسیر، 352۔ Ibn Al-Jaūzī,Zādul Masīr Fī ʿilm Al-Tafsīr,352.
۔ ابن عطیہ،المحرر الوجیز ،507۔ Ibn ʿaṭiya,Al-Muḥarrar Al-Wajīz,507.
۔ ابن عطیہ،المحرر الوجیز ،507۔ Ibn ʿaṭiya,Al-Muḥarrar Al-Wajīz,507.
۔ محمد بن علی خازن،تفسیر الخازن،2/09۔ Muḥammad Bin ʿalī Khāzin,Tafsīr Al-Khāzin,2:09.

۔ محمد بن علی خازن،تفسیر الخازن،2/09۔ Muḥammad Bin ʿalī Khāzin,Tafsīr Al-Khāzin,2:09.
۔ محمد بن علی خازن،تفسیر الخازن،2/09۔ Muḥammad Bin ʿalī Khāzin,Tafsīr Al-Khāzin,2:09.
۔ ابن عطیہ،المحرر الوجیز ،591۔ Ibn ʿaṭiya,Al-Muḥarrar Al-Wajīz,591.
۔ قرطبی، الجامع لأحکام القرآن،3/197۔ Qurṭabī,Al-Jamiʿ Li’aḥkāmil Qur’ān,3:197.
۔ طبری، جامع البیان ،3/195۔ Ṭabarī,Jāmiʿul Bayān,3:195.
۔طبری، جامع البیان ،3/ 447 ؛ ابن الجوزی، زاد المسیر فی علم التفسیر،500 ۔
Ṭabarī,Jāmiʿul Bayān,3:447; Ibn Al-Jaūzī,Zādul Masīr Fī ʿilm Al-Tafsīr,500.
۔ محمد بن علی خازن،تفسیر الخازن،2/207۔ Muḥammad Bin ʿalī Khāzin,Tafsīr Al-Khāzin,2:207.
۔ سیوطی، الدر المنثور، 4/72 ؛ ابن کثیر ، تفسیر القرآن العظیم، 844۔
Siyṭī,Al-Durr Al-Manthūr,4:72; Ibn e Kathīr,Tafsīr Al-Qur’ān Al-ʿaẓīm,844.
۔طبری، جامع البیان، 4/43؛ سیوطی، الدر المنثور،4/72۔
Ṭabarī,Jāmiʿul Bayān,4:43; Siyṭī,Al-Durr Al-Manthūr,4:72.
۔ طبری، جامع البیان،4/359۔ Ṭabarī,Jāmiʿul Bayān,4:359.
۔ بغوی،معالم التنزیل،4/244۔ Baghawī,Maʿālim Al-Tanzīl,4:244.
۔ طبری، جامع البیان،4/359۔ Ṭabarī,Jāmiʿul Bayān,4:359.
۔ بخاری،صحیح بخاری،رقم: 961۔ Bukhārī,Ṣaḥīḥ Bukhārī,No:961.
۔ عبدالعظیم،خصائص (مصر: مکتبہ وھبۃ،س۔ن)، 1/245۔
ʿabdul ʿaẓīm,Khaṣā’iṣ(Egypt:Maktaba Wahba,n.d.),1:245.
۔ محمدامین الھرری،تفسیر حدائق الروح (بیروت: دار طوق النجاہ،س۔ن)،21/356۔
Muḥammad Amīn Al-Hararī,Tafsīr Ḥadā’iq Al-Rūḥ(Baīrūt:Dār Ṭaūq Al-Najāh,n.d.),21:356.
۔ ابن منظور ، لسان العرب،2/273۔ Ibn e Manẓūr,Lisān Al-ʿarab,2:273.
۔ ابن منظور ، لسان العرب،11/188۔ Ibn e Manẓūr,Lisān Al-ʿarab,11:188.
۔ ابن منظور ، لسان العرب،11/189۔ Ibn e Manẓūr,Lisān Al-ʿarab,11:189.
۔ زمخشری، تفسیر الکشاف، 2/140۔ Zamakhsharī,Tafsīr Al-Kashāf,2:140.
۔ رازی،تفسیر کبیر، 21/144 ؛ ابن کثیر ، تفسیر القرآن العظیم،1/265۔
Rāzī,Tafsīr Kabīr,21:144; Ibn e Kathīr,Tafsīr Al-Qur’ān Al-ʿaẓīm,1:265.
۔ ابن کثیر ، تفسیر القرآن العظیم،4/195۔ Ibn e Kathīr,Tafsīr Al-Qur’ān Al-ʿaẓīm,4:195.
۔ المعجم الوسیط، 1/31۔ Al-Muʿjam Al-Wasīṭ,1:31.
۔ زمخشری، تفسیر الکشاف،835۔ Zamakhsharī,Tafsīr Al-Kashāf,835.
طبری، جامع البیان،6/376۔ Ṭabarī,Jāmiʿul Bayān,6:376.
۔ سیوطی،مفحمات الاقران،181۔ Siyūṭī,Mufḥimāt Al-Aqrān, 81.
۔ طبری، جامع البیان،6/394۔ Ṭabarī,Jāmiʿul Bayān,6:394.
۔ الشوکانی، فتح القدیر، 21/1130۔ Al-Shaūkānī,Fataḥ Al-Qadīr,21:1130.
۔ زمخشری، تفسیر الکشاف،3/583۔ Zamakhsharī,Tafsīr Al-Kashāf,3:583.
۔ الکلبی،التسہیل، 2/167۔ Al-Kalbī,Al-Tashīl,2:167.
۔ سیوطی،مفحمات الاقران،235۔ Siyūṭī,Mufḥimāt Al-Aqrān,235.
۔ سیوطی،مفحمات الاقران،252۔ Siyūṭī,Mufḥimāt Al-Aqrān, 252.
۔ بغوی،معالم التنزیل،8/244۔ Baghawī,Maʿālim Al-Tanzīl,8:244.
۔ ابن کثیر ، تفسیر القرآن العظیم،1951۔ Ibn e Kathīr,Tafsīr Al-Qur’ān Al-ʿaẓīm,1951.
۔ ابن کثیر ، تفسیر القرآن العظیم،8/480۔ Ibn e Kathīr,Tafsīr Al-Qur’ān Al-ʿaẓīm,8:480.
۔ رازی،تفسیر کبیر، 32/85۔ Rāzī,Tafsīr Kabīr,32:85.
۔ رازی،تفسیر کبیر، 32/85۔ Rāzī,Tafsīr Kabīr,32:85.
۔ رازی،تفسیر کبیر، 32/85۔ Rāzī,Tafsīr Kabīr,32:85.
۔ بغوی،معالم التنزیل،8/195۔ Baghawī,Maʿālim Al-Tanzīl,8:195.
۔ سیوطی،مفحمات الاقران،286۔ Siyūṭī,Mufḥimāt Al-Aqrān, 286.